Thursday 20 June 2013

Jerebu: Indonesia dakwa Singapura 'kebudak-budakan'

Jerebu: Indonesia dakwa Singapura 'kebudak-budakan'

INDONESIA: Indonesia hari ini mendakwa aduan Singapura berhubung keadaan jerebu yang teruk akibat pembakaran hutan di Kepulauan Sumatera sebagai 'kebudak-budakan'.

"Singapura tidak seharusnya bersikap 'kebudak-budakan' dengan terus melontarkan rungutan," menurut Menteri yang bertanggungjawab dalam hal ehwal jerebu, Agung Laksono di Jakarta.

"Ini bukanlah kemahuan Indonesia, ianya sudah kehendak alam."

Dalam pada itu, Menteri Kebajikan Indonesia memberitahu negara berkenaan akan menolak sebarang bantuan kewangan dari Singapura melainkan dalam jumlah yang besar.

"Melainkan (Singapura) mahu memberikan dana yang besar, kami tidak akan menolak," jelas beliau.

"Jika bantuan berkenaan sekadar setengah juta atau $1 juta, kami tidak memerlukannya. Lebih baik kami gunakan dana sendiri."

Pelbagai persoalan timbul setelah negara jiran yang terjejas bakal mengadakan perbincangan di Jakarta bagi membincangkan jerebu yang melanda negara berkenaan.

Indeks Pencemaran Udara (IPU) Singapura sekali lagi berlegar sekitar paras "bahaya" iaitu 301 pada waktu tengahari dan mencecah 321 sebelum menjelang malam. Bacaan yang melebihi 200 dikira memberi ancaman kepada kesihatan.

Laksono berkata siasatan sedang dijalankan bagi mengenalpasti syarikat mana yang bertanggungjawab menyebabkan jerebu.

- AFP

No comments:

Post a Comment